Denk & Beslis mee over zaken die
er toe doen op jouw Terschelling

Resultaten scooters op de fietspaden

1 jaar geleden
11 reacties

Eind mei ontvingen de panelleden van Echt Terschelling een enquête over scooters op de fietspaden van Staatsbosbeheer. De laatste jaren verschijnen er steeds meer verschillende soorten rijwielen op de fietspaden in de natuur, waaronder scooters/snorfietsen (herkenbaar aan de blauwe kentekenplaat). 677 panelleden beantwoordden de vragen in de enquête. Hiervan wonen er 290 op het eiland, 293 wonen elders. Van de overige 87 respondenten is niet bekend waar ze wonen. De resultaten zijn voor Staatsbosbeheer reden om het beleid omtrent de toegang tot de fietspaden voor scooters eens goed te gaan bekijken en met verschillende partijen, zoals de gemeente en verhuurders van scooters, te overleggen.

Geen toegang

 


Ca 65% van de ondervraagden weet dat benzine aangedreven scooters niet op de fietspaden mogen rijden. Bij de eilanders is dat 68%. Staatsbosbeheer gedoogd dit tot op heden wel omdat elektrische en benzine snorfietsen vaak tegelijk aan groepen worden verhuurd. We willen niet een deel van zo’n groep de toegang tot een fietspad ontzeggen en een ander deel niet.

Scooter wel/niet op fietspaden?

Van de mensen die zelf een scooter hebben, rijdt 60% wel eens op de fietspaden van Staatsbosbeheer, 30% niet en 10% weet niet welke fietspaden in wiens eigendom zijn.

Bij de mensen die wel eens een scooter huren  is deze verhouding anders: 37% rijdt wel eens op de fietspaden, 13% niet en 50% weet niet van wie het fietspad is.

Voorkeur?

Op de vraag of men bij het huren van een scooter of snorfiets voorkeur heeft voor een benzine-aangedreven of een elektrisch-aangedreven scooter, geeft een meerderheid (64 procent) aan het liefst een elektrische scooter te huren. “Ik vind het fijn dat ze geluidsarm zijn’ en het feit dat ze “minder belastend zijn voor het milieu” worden beide veelvuldig aangevinkt als reden waarom de voorkeur voor een elektrisch aangedreven scooter bestaat.

Scooter “trefkans”

Van de eilandbewoners geeft 44% aan geregeld een scooter of snorfiets met blauwe kentekenplaat tegen te komen op de fietspaden in Staatsbosbeheer-terrein. 52 % zegt dat dat af en toe gebeurd. Bij de niet-eilanders is dat 26% (geregeld) en 67% (af en toe).

Storend?

Van de groep mensen die scooters tegenkomen, vindt maar liefst 71% van de mensen het storend, bij de eilanders is dat zelfs 72%. Van de mensen die ‘anders, namelijk…’ als antwoord hebben gekozen, geeft een meerderheid aan dat ze zich vooral storen als de bestuurder zich niet gedraagt “zoals je je in de natuur hoort te gedragen!”.

Overlast

De 72% van de 677 panelleden die scooters storend vinden op de fietspaden, geven aan dat de overlast bij scooters in het algemeen vooral zit in de ruimte die scooters innemen op het fietspad, de snelheid en het rijgedrag (van met name groepen jongeren). Een grote groep mensen geeft daarbij aan dat benzine aangedreven scooters nog meer overlast veroorzaken, omdat daar de stank en de herrie bijkomen die als zeer onaangenaam worden ervaren.

Conclusie

Omdat zo duidelijk uit de resultaten naar voren komt dat een grote groep overlast ervaart van scooters en snorfietsen op de fietspaden, heeft Staatsbosbeheer besloten om het huidige toegangsbeleid onder de loep te nemen en overleg te voeren met betrokken partijen, zoals de gemeente en de verhuurders op scooters. Die laatste partij is vaak ook de verhuurder van fietsen en juist die doelgroep blijkt moeite te hebben met scooters op fietspaden. Daarnaast is het voor de boswachters in het veld nuttig dat er nu meer inzicht is in welk gedrag als meest storend wordt ervaren. De boswachters kunnen scooterrijders daar nu gerichter op aan spreken. Als laatste actiepunt zal Staatsbosbeheer ook de eigen scooters vervangen voor elektrisch-aangedreven scooters.

 

11 reacties op “Resultaten scooters op de fietspaden”

  1. H. Klomp schreef:

    Met de vervanging van de eigen scooters door elektrisch aangedreven variant geven jullie een prachtig voorbeeld. Het moet toch mogelijk zijn, om in overleg met de verhuurders van scooters, de niet-elektrische in een paar jaar tijd uit te faseren.

  2. A. Meijlink schreef:

    Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat zou trouwens ook een goed idee zijn voor de rest van Nederland.

  3. Piet Legemaat schreef:

    Kijk eens naar de punters die rondvaren in de gemeente Giethoorn.
    Alleen nog maar elektromotoren te huur en dat in een paar jaar gerealiseerd. Dit moet op ons mooie eiland toch ook kunnen.

  4. Piet Lammerts schreef:

    Ook elektrisch aangedreven scooters geven overlast. Je hoort ze niet aankomen, nemen veel ruimte in beslag. Met name in het hoofdseizoen, wanneer groepen jongeren er gebruik van maken is er duidelijk sprake van overlast door geen ruimte te geven aan andere gebruikers of zonder een signaal af te geven je van achteren verrassend in te halen. Verder is het niet nodig om van scooters gebruik te maken, ga fietsen, veel gezonder.

  5. Frank Scheenstra schreef:

    er komen steeds meer varianten , allemaal het belang van enkele ondernemers .
    Het lijkt mij dat op de fietspaden dit niet hoort en ook niet getolereerd kan worden
    Het gaat steeds meer de kant op van een feest eiland , laat het dat niet worden maar laat de natuur de trekker zijn van de bezoekers.

    • Joeri Lamers schreef:

      Dát willen we juist voorkomen. Natuur is de grootste trekker en moet dat ook blijven. Dus met respect voor natuur, en voor elkaar van het mooie eiland genieten.

  6. Duncan de Back schreef:

    Ik ben zelf door de ziekte van Lyme, minder mobiel. Kan stukken minder lopen of fietsen dus op die manieren veel minder van het eiland zien.
    Vorig jaar een electrische scooter gehuurd. Daardoor stukken van het eiland gezien waar ik nooit kwam.
    Maar toch denk ik dat het goed is het scooterbeleid aan te scherpen.
    Wellicht ook verzoeken niet meer te verhuren aan grote groepen jongeren, die electrisch of niet, met scooters overal doorheen crossen.

  7. Joeri Lamers schreef:

    Daarom gaan we ook met verhuurders in gesprek. Wellicht zijn ‘gedragsregels voor scooters op de fietspaden’ in ieder geval een goede eerste stap….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *